Construirea unui automobil care să respecte o legislație din ce în ce mai stringentă
Producerea unui automobil care trebuie să îndeplinească cerințele unei legislații din ce în ce mai stricte este o provocare majoră. Producătorii auto trebuie să țină cont nu doar de normele privind emisiile și siguranța, ci și de criterii specifice referitoare la nivelurile de zgomot. Asigurarea faptului că mașinile nu sunt prea zgomotoase este deosebit de dificilă pentru companiile specializate în vehicule de performanță. Acestea tind să aibă evacuări mai zgomotoase și anvelope mai late, care sunt în mod obișnuit mai zgomotoase.
Prototipul Porsche 928: soluția pentru mașinile prea zgomotoase
La sfârșitul anilor ’80, Porsche a fost nevoit să construiască un prototip special pentru a se asigura că mașinile sale sport nu vor fi prea zgomotoase. Bazat pe modelul 928, acest prototip unicat și-a început activitatea în 1989, în același timp cu lansarea filmului „Înapoi în viitor Partea a II-a”. Într-un univers alternativ, Dr. Emmett „Doc” Brown ar fi condus acest vehicul în locul DeLorean DMC-12. Ne imaginăm că această mașină ciudată din Zuffenhausen ar fi fost perfect integrată și într-un film de acțiune distopic precum Mad Max.
Istoria unui Test de Zgomot pentru Porsche 928
În timp ce mașina cu mașina timpului a lui Doc folosea un corp din oțel inoxidabil asemănător cu Cybertruck-ul, Porsche a îmbrăcat corpul vehiculului în vată. Acest lucru a ajutat inginerii să izoleze și să minimizeze sursele de zgomot ale motorului, admisiei și evacuării. Ideea din spatele acestui model 928 era de a evalua nivelurile de zgomot ale diferitelor compuși de anvelope. De aceea, unele componente ale mașinii au fost reamplasate în afara caroseriei.
Într-adevăr, radiatorul a fost plasat în fața bara din față, în timp ce cele două guri urâcioase de capotă găzduiau o pereche de ventilatoare pentru a răci motorul. Barilul mare montat pe capotă era locul unde avea loc procesul de admisie, cu cabluri conectate la compartimentul motor perfect închis. Să spunem pur și simplu că vizibilitatea exterioară nu era o prioritate.
Vederea prin luneta din spate era chiar mai rea, deoarece evacuarea personalizată avea un mare silencer lipit de geam. Tevile de evacuare duble curbate erau sudate manual și se întindeau până la punctul cel mai înalt al mașinii, îndreptându-se spre spate. În ceea ce privește aripile roților proeminente, acestea au fost adăugate astfel încât Porsche 928 să aibă un aspect mai agresiv și să ofere un plus de stabilitate în viraje.
De ce Porsche a ales modelul 928 pentru teste de zgomot
Modelul Porsche 928 a fost ales pentru teste de zgomot din motive bine întemeiate. Unul dintre motivele principale a fost nivelul redus de zgomot al acestui model comparativ cu un Porsche 911 cu motor răcit cu aer. Ingenioșii de la Porsche au considerat că un 911 cu motor răcit cu aer ar fi fost prea zgomotos pentru această sarcină specifică. De asemenea, modelul 924 a fost exclus din selecție deoarece inginerii doreau un automobil care să ofere putere suficientă în plaja de turații reduse. De asemenea, modelul 944 nu era potrivit pentru testele de zgomot din cauza „zgomotului cutiei de viteze la sarcini reduse”, conform mecanicului Porsche Harald Mann, care a lucrat pentru companie timp de 40 de ani, majoritatea perioadei petrecute pe băncile de teste pentru evaluarea nivelurilor de zgomot.
Testul de Zgomot al Porsche 928
Inițial, Porsche a testat mașina pe platforma existentă, dar suprafața acesteia s-a schimbat în timp și compania a trebuit să improvizeze. A fost construită o „pistă externă de măsurare a zgomotului” folosind asfalt standardizat pentru a elimina variabilele și a obține rezultate mai precise. 928 a fost echipat cu anvelope slick și nivelurile sale de zgomot au fost măsurate la un nivel scăzut de 63 dB în timpul testului standardizat de trecere la 31 mph. La momentul testului, limita legală era mult mai mare, de 74 dB.
Acest 928 poate fi considerat un pui de râtă urât, dar ilustrează perfect principiul formei urmează funcției. Bancul de testare pe role a ajutat Porsche să-și facă mașinile mai silențioase, ceea ce s-ar putea părea contraintuitiv, dar a trebuit făcut pentru a trece de reglementările privind nivelul de zgomot. După mai mult de trei decenii de serviciu, acum se odihnește la Muzeul Porsche din Stuttgart.
Fotografii: Götz von Sternenfels