Situația actuală a industriei aeriene
Industria aeriană se îndreaptă către venituri record în acest an – 996 de miliarde de dolari – pe măsură ce cererea pentru călătorii crește. Cu toate acestea, marjele rămân foarte mici. Conform asociației comerciale IATA, cheltuielile totale ale companiilor aeriene sunt prognozate să ajungă la 936 de miliarde de dolari, iar câștigurile se ridică la aproximativ 6,14 dolari per pasager. Acesta este cam prețul unui latte în New York.
Utilizarea tehnologiei de prețuri dinamice
Pentru a-și consolida profiturile, tot mai multe companii aeriene se bazează pe tehnologia controversată de prețuri dinamice, care stabilește tarife și facilități variabil în funcție de disponibilitatea călătorului de a plăti pentru ele. În ciuda recepției mai puțin entuziaste din partea consumatorilor, 258 de operatori de transport aerian au implementat astăzi un fel de prețuri dinamice, în creștere față de cei 220 din 2022, conform grupului ATPCO din industria călătoriilor.
Tehnologia Fetcherr pentru prețuri dinamice
Unul dintre furnizorii de infrastructură pentru sistemele de prețuri dinamice este Fetcherr, lansat în 2019. Aplicația, fondată de antreprenorii Uri Yerushalmy, Roy Cohen și Robby Nissan, folosește inteligența artificială pentru a prognoza cererea pentru anumite rute aeriene și a genera un preț dinamic, afișat clienților în timp ce caută pe site-ul unui transportator.
„Industria aeriană se confruntă cu provocări semnificative în adoptarea prețurilor continue,” a declarat Cohen, CEO-ul Fetcherr, pentru TechCrunch. „Infrastructura tradițională și depășită și sistemele bazate pe reguli limitează ajustările în timp real și adaptarea rapidă la piață … Fetcherr folosește inteligența artificială pentru a genera mișcări optime pe piață, optimizând dinamic prețurile și automatizând publicarea acestora în timp real.”
Fetcherr, la fel ca alte tehnologii de prețuri dinamice, calculează prețurile pe care le văd cumpărătorii folosind modele AI adaptate la demografia clienților unei companii. Modelele Fetcherr sunt antrenate pe mai mulți ani de rezervări, orare de zbor, disponibilitate și date de tarife, precum și variabile precum vremea și condițiile de piață microeconomice/macroecomonice.
Problemele din spatele prețurilor dinamice în industria aeriană
Unul dintre aspectele cheie ale industriei aeriene moderne este utilizarea prețurilor dinamice pentru a maximiza veniturile. Cu toate acestea, această practică poate ridica unele probleme atât pentru călători, cât și pentru companiile aeriene în sine.
Efectele negative ale prețurilor dinamice pentru călători
Prețurile dinamice pot fi extrem de problematice pentru călătorii care au un program încărcat și trebuie să călătorească în perioade aglomerate. De exemplu, tarifele pentru un zbor direct de la New York la Chicago, care ar putea costa mai puțin de 100 de dolari în toamnă, pot crește de cinci ori sau mai mult în zilele de dinaintea și de după Ziua Recunoștinței în cadrul unui regim de prețuri dinamice.
Această practică poate duce și la ceea ce John Thornhill de la Financial Times numește „coluziune implicită” între companii, ceea ce duce la creșterea prețurilor în general. Deoarece companiile aeriene care se bazează pe prețuri dinamice tind să își ajusteze instantaneu prețurile pentru a se potrivi cu reducerile de preț ale concurenței, companiile aeriene care nu folosesc această tehnologie au puțină motivație să reducă tarifele.
Provocările pentru companiile aeriene și perspectivele de viitor
În ciuda avantajelor pe care le oferă prețurile dinamice, există îndoieli cu privire la beneficiile pe termen lung pentru companiile aeriene. Un studiu de la Universitatea Yale a constatat că sistemele de prețuri dinamice care iau în considerare comportamentul competitorilor ar putea duce la vânzarea prea rapidă a unui număr prea mare de bilete. În unele țări, prețurile dinamice ar putea fi interzise sau limitate în conformitate cu cerințele tarifare, în funcție de modul în care instanțele locale interpretează aceste cerințe.
În prezent, însă, afacerile par să meargă bine la Fetcherr, care numără printre clienții săi companii aeriene precum WestJet, Viva Aerobus, Virgin Atlantic, Royal Air Maroc și Azul Airlines. Fetcherr a încheiat în acest luna o rundă de finanțare Serie B în valoare de 90 de milioane de dolari, condusă de Battery Ventures, aducând totalul strâns la 114,5 milioane de dolari.
Scott Tobin, partener senior la Battery Ventures, a declarat că vede Fetcherr poziționat în mod unic pentru a atrage mai multe companii aeriene „tradiționale” către tehnologia de prețuri dinamice.
Utilizarea Inteligenței Artificiale în Industria Aeriană
Specialiștii din industria aeriană recunosc potențialul imens al Inteligenței Artificiale de a revoluționa procesele operaționale, cum ar fi stabilirea tarifelor. Compania Fetcherr a făcut deja progrese semnificative în acest sens, ajutându-și clienții să-și maximizeze veniturile.
Dezvoltarea unui Motor de Oferte AI-Powered
Investițiile obținute în cadrul Seriei B vor fi direcționate către dezvoltarea unui nou „motor de oferte” alimentat de Inteligență Artificială, care să ofere servicii multiple de transportatori împachetate și prețuite în mod unitar. De asemenea, numărul angajaților Fetcherr va crește la aproximativ 150 până la sfârșitul anului, comparativ cu cei 110 existenți în prezent. Pentru a face față competiției din partea unor jucători precum PROS, care oferă, de asemenea, un produs dinamic de stabilire a tarifelor aeriene, Fetcherr își propune să se extindă dincolo de industria aeriană, către alte piețe (sperăm că nu și cea a fast food-ului).
CEO-ul companiei, Cohen, subliniază că afacerea lor a fost construită pe ideea de a deveni cât mai repede posibil profitabilă din punct de vedere financiar, iar o parte din aceasta constă în planificarea de a fi eficienți în toate aspectele. „Nu avem un ritm de consum, ci un ritm de funcționare – compania crește în fiecare an”, a declarat Cohen.