E-fuels: O soluție pentru entuziaștii motoarelor cu ardere internă
Într-o perioadă în care adoptarea în masă a vehiculelor electrice pare iminentă, E-fuels reprezintă o rază de speranță pentru entuziaștii motoarelor cu ardere internă din întreaga lume. În teorie, un combustibil accesibil, durabil, ușor de obținut și cu ardere curată ar însemna că motoarele cu ardere internă ar putea continua să funcționeze pe termen nelimitat.
Există însă o singură problemă: deși E-fuels sunt deja în producție, va mai dura mult până când vei putea cumpăra unii de la stația ta locală de carburanți.
„În prezent, costurile [de producere a E-fuels] sunt ridicate,” spune CEO-ul HIF USA, Renato Pereira, pentru Motor1. „Costurile sunt ridicate pentru că echipamentele sunt noi. Este vorba despre o tehnologie complet nouă.”
HIF, sau Highly Innovative Fuels, se descrie drept cea mai importantă companie de E-fuels din lume. Aceasta produce combustibili cu emisii neutre de carbon în mai multe țări, destinate utilizării în mașini, bărci și avioane. Amestecul proprietar al HIF, produs din hidrogen și CO₂ folosind energie eoliană, poate fi utilizat în mașinile cu motoare pe benzină fără nicio modificare la motor, făcându-l o alegere atractivă pentru entuziaștii care doresc să se bucure de motoarele lor cu ardere internă într-un mod prietenos cu mediul înconjurător.
Este o idee tentantă, dar până când E-fuels HIF vor deveni suficient de ieftine pentru a fi oferite maselor, mai sunt probabil ani de așteptare, deoarece mijloacele de producere, stocare și distribuție a combustibililor sunt încă în fazele lor incipiente. Cumpărătorii obișnuiți nu pot susține financiar construcția acestor facilități costisitoare de producție; ei vor cere un produs finalizat și accesibil, care încă nu există.
Importanța carburanților ecologici pentru viitorul industriei auto
În contextul preocupărilor tot mai mari legate de impactul asupra mediului, carburanții ecologici devin o soluție tot mai populară în industria auto. Un exemplu în acest sens este reprezentat de pompa de combustibil pentru carburanți ecologici, ținută în mână cu mănuși de protecție.
Specialiștii din domeniu subliniază importanța adoptării acestor carburanți, chiar dacă aceștia pot implica costuri inițiale mai mari. Pereira, un expert din domeniu, menționează că „fiecare dată când se construiește o nouă facilitate, costurile scad”. Pentru a accelera acest proces, este necesară fie implementarea unor reglementări specifice, fie susținerea financiară pentru dezvoltarea acestor facilități de producție.
Datorită faptului că construcția acestor facilități poate dura până la cinci ani, parteneriatele cu companii dispuse să investească sume mai mari în etapele inițiale sunt esențiale pentru succesul proiectelor.
Viitorul combustibililor e-șarpe
Construirea unei fabrici de combustibili e-șarpe necesită un angajament pe termen lung la un preț fix, conform spuselor lui Pereira. „Avem nevoie ca cineva să spună, ‘Îți voi plăti această sumă pentru acest combustibil timp de 15 sau 20 de ani,’ și apoi ne putem baza pe acest angajament pentru a merge la bănci, astfel încât să ne poată împrumuta banii pentru acele facilități.”
„În prezent, costurile [de producție a combustibililor e-șarpe] sunt ridicate. Costurile sunt ridicate deoarece echipamentele sunt noi. Este o tehnologie complet nouă.”
Porsche a fost pionier în sectorul combustibililor e-șarpe. Constructorul auto german a investit peste 100 de milioane de dolari în HIF Global începând cu 2021, în schimbul unei cote pe termen lung. Banii au ajutat la finanțarea facilității conceptuale a HIF din Chile. Ca dovadă a conceptului și pentru a genera publicitate, Porsche a folosit acest combustibil curat în multe dintre proiectele sale speciale. Într-o expediție recentă către cel mai înalt vulcan din lume, Porsche a stabilit un record pentru cea mai mare altitudine condusă, datorită unui model 911 Carrera 4S puternic modificat care funcționează cu E-fuel.
„Ne considerăm pionieri în combustibilii e-șarpe și vrem să promovăm tehnologia,” a declarat membrul consiliului de administrație pentru Cercetare și Dezvoltare de la Porsche, Michael Steiner, într-o declarație din 2022. „Acesta este unul dintre pilonii strategiei noastre clare de sustenabilitate în ansamblu.”
Dar nu în mașini se preconizează că vor fi utilizate primii combustibili e-șarpe la scară largă, spune Pereira. Este mai degrabă în modurile de transport „fără alternative,” precum navele de transport transatlantic și avioanele de pasageri, unde trecerea la utilizarea acestor combustibili este inevitabilă.
Adoptarea propulsiei electrice este extrem de improbabilă
În aceste industrii, beneficiul ecologic al combustibililor electronici este cel mai mare, deoarece nu este necesară o investiție masivă pentru modificarea metodelor existente de propulsie.
Beneficiile și perspectivele producției de combustibili sustenabili
Guvernele încep să conștientizeze avantajele. Uniunea Europeană a impus ca combustibilii sustenabili să reprezinte cel puțin șase la sută din combustibilul pompat în aeroporturile sale până în 2030. Până în anul 2050, această cifră trebuie să ajungă la 70 la sută. În Statele Unite, se acordă un credit de 1,25 dolari pe galon pentru amestecurile de combustibil sustenabil care reduc emisiile cu cel puțin 50 la sută.
„Avem un segment de piață clar pe care putem să-l deservim,” declară Pereira.
Ironia constă în faptul că nu companiile aeriene înșiși se angajează în aceste acorduri pe termen lung cu companii precum HIF, ci mai degrabă firmele tradiționale de petrol.
„Responsabilitatea este în mare parte a companiilor de distribuție de combustibil, a companiilor petroliere, pentru că acestea sunt cele care alimentează cu combustibil aeroporturile,” spune Pereira pentru Motor1. „Așa că ne adresăm lor și le spunem, ‘Am acest combustibil, vă rugăm să semnați un acord pe termen lung la acest preț care ne permite să construim această instalație’.”
Speranța pentru pasionații de mașini este că suficientă investiție și reglementare guvernamentală vor duce la mai multe fabrici și, în consecință, la o proliferare a E-combustibililor. Dacă mijloacele de transport care funcționează cu benzină (adica avioanele și bărcile) sunt determinate să treacă la E-combustibili, fie prin reglementare, fie prin forțele pieței, prețurile vor scădea pentru toți consumatorii.
Pe termen lung, producătorii de E-combustibili își propun să ajungă la un punct în care E-combustibilii să fie suficient de ieftini încât să concureze sau chiar să depășească prețurile benzinei convenționale; este singurul scenariu în care E-combustibilii ar fi adoptați pe scară largă de către indivizi, fără intervenția guvernamentală.
Având în vedere progresul lent al legislației și timpul necesar pentru construcția facilităților de producție a E-combustibililor, va mai dura ceva timp până când E-combustibilii vor deveni obișnuiți. Pereira nu este sigur când s-ar putea întâmpla acest lucru.
Viitorul combustibilului sintetic și al mașinilor cu motoare pe combustie internă
Industria auto se află într-un moment crucial, în care se discută intens despre utilizarea combustibililor sustenabili și viitorul mașinilor cu motoare pe combustie internă. Lamborghini, un producător de mașini sport de lux, analizează cu atenție viabilitatea combustibilului sintetic înainte de a decide să renunțe complet la motoarele convenționale.
Uniunea Europeană de asemenea își îndreaptă atenția către viitor, luând în considerare posibilitatea de a permite vânzarea de mașini noi cu motoare pe combustibil sintetic după anul 2035. Aceste măsuri ar putea reprezenta un pas important în tranziția către o mobilitate mai sustenabilă și prietenoasă cu mediul înconjurător.