Vânzarea Inventarului Fisker de SUV-uri Electrice Ocean
Fisker are un cumpărător interesat pentru stocul său rămas de SUV-uri electrice Ocean și a cerut judecătorului Tribunalului de Faliment din Delaware, care supraveghează cazul său din Capitolul 11, să aprobe vânzarea.
Dacă va fi aprobată de judecător, Fisker ar putea vinde 3.231 de vehicule electrice finalizate unei companii de leasing auto cu sediul în New York, contra sumei de 46,25 milioane de dolari. Acest lucru înseamnă aproximativ 14.000 de dolari per vehicul – o scădere semnificativă față de prețul inițial de aproximativ 70.000 de dolari pe care le aveau cândva. Este și mai mic decât prețurile de clearance pe care Fisker le oferea în timpul căderii sale în faliment.
Provocările În Cadrul Procesului de Faliment al Fisker
Cererea de aprobare a vânzării ar putea deveni următorul punct fierbinte în procedurile de faliment ale Fisker din Capitolul 11. Avocații care reprezintă creditorii neasigurați ai companiei au exprimat deja îngrijorare în prima audiere, care a avut loc pe 21 iunie, că nu vor vedea banii rezultați din astfel de vânzări. Fisker datorează în total aproximativ 1 miliard de dolari tuturor creditorilor săi neasigurați.
În total, nu este clar care este întinderea totală a celorlalte active ale Fisker și ce valoare ar putea avea acestea; luni, avocații startup-ului au depus o cerere pentru amânarea eliberării acelei informații, în parte pentru că încă se compilează.
Compania de Leasing și Acordul cu Fisker
Compania de leasing – pe care Wall Street Journal a raportat-o inițial ca fiind o companie numită American Lease – oferă în principal vehiculele sale șoferilor de servicii de ride-hail în zona New York City, unde flotele trebuie să fie cu emisii zero până în 2030. Compania a fost de acord să aștepte să închirieze orice Ocean până când rechemările deschise sunt rezolvate.
American Lease a fost inițial de acord să cumpere 2.100 de vehicule Ocean pe 30 mai, doar două săptămâni înainte ca Fisker să depună cererea de protecție în faliment din Capitolul 11. A crescut acea ofertă pentru a cumpăra toate cele 3.231 de Oceans pregătite pentru vânzare și configurate pentru America de Nord pe 30 iunie. (Tranzacția exclude vehiculele configurate pentru Canada aflate în Canada.) American Lease nu poate revinde vehiculele timp de 12 luni. Practic, compania cumpără Oceans pe o scară mobilă, plătind 3.200 de dolari pentru vehiculele cu titluri anterioare și 16,5 de dolari.
Vânzarea rapidă a mașinilor electrice Fisker Ocean
Compania Fisker se pregătește să vândă 200 de mașini electrice Ocean la prețul de 32.000 $ fiecare, într-o mișcare menită să acopere cheltuielile de personal și alte costuri urgente. În același timp, sunt dispuse să achiziționeze mașini avariate la prețul de 2.500 $ fiecare.
Probleme întâmpinate
Într-o audiție de urgență, s-a discutat despre necesitatea rezolvării unei probleme cu pompele de apă de pe modelul Ocean. Această situație va fi gestionată de angajații rămași din echipa Fisker, care în prezent numără 179 de persoane, majoritatea fiind angajați cu salariu fix. Cu toate acestea, numărul de angajați se va reduce la aproximativ 138, conform declarațiilor oferite de John DiDonato, directorul pentru restructurare.
Modificări salariale
CEO-ul și fondatorul Henrik Fisker, împreună cu cofondatorii Geeta Gupta-Fisker (CFO și COO), rămân pe lista de plată a companiei, deși nu s-a dezvăluit cât câștigă aceștia. DiDonato a menționat că salariile lor sunt „supuse unor modificări” și posibil „unor amânări”.
Îngrijorare cu privire la vânzare
Avocații companiei Fisker au fost criticați pentru presiunea exercitată în vederea finalizării rapide a vânzării mașinilor, în condițiile în care comitetul creditorilor neasigurați nu avea încă reprezentare legală. Linda Richenderfer, avocat al Biroului Administratorului judiciar al SUA, a exprimat îngrijorări legate de această situație, îngrijorări împărtășite și de avocatul Asociației Proprietarilor Fisker și de cel al U.S. Bank, care are de încasat peste 600 de milioane de dolari. Aceasta a subliniat faptul că Fisker a dat impresia că va dura săptămâni până când vor încerca să aprobe vânzarea, iar unul dintre avocații companiei a reacționat la această afirmație.
Situația juridică a vânzării Fisker
Un avocat al companiei Fisker a declarat că nu va fi posibil să explice în detaliu judecătorului exact suma și ritmul obligațiilor startup-ului în săptămânile următoare. Judecătorul Thomas Horan a recunoscut că este confuz și a acordat o pauză de 30 de minute pentru ca cele două părți să ajungă la o înțelegere mai bună. După reluarea ședinței, Richenderfer a declarat fără menajamente că timpul petrecut în pauză nu a fost util.
Viitoarea audiere și obligațiile Fisker
O nouă audiție a fost programată pentru 11 iulie. În săptămâna următoare, Fisker și reprezentantul pentru restructurare vor trebui să explice mai bine lui Richenderfer și creditorilor neasigurați de ce trebuie să finalizeze atât de repede vânzarea.
După finalizarea vânzării, Fisker nu va avea „nicio obligație de reparare sau întreținere a vehiculelor, iar acestea vor fi vândute «așa cum sunt», fără garanții exprese sau implicite”, conform acordului. Fisker nu va avea nicio obligație de a actualiza vehiculele dincolo de versiunea 2.1 a software-ului său. De asemenea, Fisker va acorda licență de acces la „toate codurile sursă relevante sau alte elemente de software proprietar”.
Vânzarea inventarului a fost aprobată de cel mai mare creditor securizat al Fisker, Heights Capital Management, o filială a companiei de servicii financiare Susquehanna International Group. Heights a împrumutat Fisker peste 500 de milioane de dolari în 2023, iar startup-ul EV datorează încă aproape 190 de milioane de dolari. Un avocat care reprezintă divizia de investiții a Heights a declarat în ședința din 21 iunie că vânzarea ar putea „plăti poate o mică parte din datoria securizată a Heights” – acum avem o imagine mai clară asupra calculelor pe care le făcea în acel moment.
Împrumuturile acordate de Heights către Fisker nu erau inițial securizate de nicio garanție – erau obligații convertibile care puteau fie să fie rambursate, fie să fie schimbate în acțiuni la startup-ul EV. Dar când Fisker a întârziat depunerea raportului financiar pentru al treilea trimestru către Securities and Exchange Commission…
Fisker Facing Financial Challenges
Anul trecut, Comisia pentru Valori Mobiliare a constatat că Fisker a încălcat tehnic una dintre clauzele acordului cu Heights. Pentru a remedia această încălcare, Fisker a pus toate activele sale ca garanție pentru datoria rămasă.
Reacții Critice din Partea Creditorilor
Alex Lees, un avocat care a reprezentat un grup informal de creditori neasigurați, a declarat la prima audiere că acesta este „un acord teribil pentru [Fisker] și creditorii săi.” Lees și Richenderfer au exprimat „o mare îngrijorare” că cazul ar putea trece la o lichidare mai simplă conform Capitoului 7, după vânzarea inventarului Ocean. În această situație, creditorii neasigurați s-ar putea afla într-o poziție și mai dificilă.
Schimbări Actualizate din Ședința de Urgență
Actualizat cu informații dintr-o ședință de urgență ținută miercuri după-amiază.