Bateriile Toshiba SCiB Nb: o revoluție în transportul electric
Corporația Toshiba, împreună cu Corporația Sojitz din Japonia și CBMM din Brazilia, cel mai mare producător de niobiu din lume, au prezentat în Brazilia un autobuz electric de prototip echipat cu baterii SCiB de ultimă generație de la Toshiba.
Cele noi celule SCiB Nb, echipate cu oxid de niobiu-titaniu (NTO) în anod, promit să ofere o densitate energetică semnificativ mai mare decât celulele SCiB existente cu anod de oxid de litiu-titaniu (LTO).
Bateriile cu ioni de litiu
Bateriile cu ioni de litiu vin într-o varietate de compoziții chimice, inclusiv catod și anod. SCiB Nb de la Toshiba are oxid de niobiu-titaniu (NTO) în anod, esențial pentru obținerea unei încărcări ultra-rapide și a unei longevități extreme.
Principalele avantaje ale bateriilor SCiB de la Toshiba sunt capacitatea lor de încărcare ultra-rapidă (în doar 10 minute), longevitatea extremă și capacitatea de a funcționa într-o gamă largă de temperaturi. Cu toate acestea, densitatea energetică a acestor celule cu litiu de joasă tensiune (nominală de 2,3 volți) era destul de slabă, de până la peste 200 Wh/l (de câteva ori mai mică decât în multe mașini electrice).
Viitorul bateriilor SCiB Nb
Noile celule SCiB Nb mențin avantajele SCiB, crescând densitatea energetică cu aproximativ 50% până la 350 Wh/l (307 Wh/l inclusiv zona de tab și etanșare). Acest lucru nu este încă suficient pentru a concura cu compozițiile chimice cu litiu de înaltă densitate energetică din mașinile complet electrice, dar va reprezenta un pas înainte pentru autobuzele electrice, care adesea folosesc baterii SCiB.
În trecut, celulele Toshiba au fost testate în mașini electrice precum Mitsubishi i-MIEV și Honda Fit EV. Cu toate acestea, autobuzele și vehiculele industriale par a fi o aplicație mult mai bună. Asta pentru că celulele pot funcționa la temperaturi cuprinse între -22 și 140°F (de la -30 la +60℃), rezistă la 10.000 de cicluri cu peste 80% capacitatea inițială și se reîncarcă în doar 10 minute până la 80%.
De aceea, cele trei companii au testat bateriile într-un autobuz electric de prototip dezvoltat de Volkswagen Truck & Bus în Brazilia. Vehiculul va fi demonstrat la fabrica industrială CBMM din Araxá, Brazilia.
Lansarea pe piață a celulelor de baterie SCiB Nb este așteptată în primăvara anului 2025. Este dificil de spus cât de bune pot deveni aceste noi celule. Cu toate acestea, cel puțin teoretic, noul material de anod ar trebui să ofere o capacitate volumetrică teoretică de aproximativ de trei ori mai mare decât tipul vechi LTO, explică Toshiba.
Specificațiile celulei Toshiba SCiB Nb de 50 Ah:
- oxid de niobiu-titaniu (NTO) în anod
- Capacitate nominală: 50 Ah
- Tensiune nominală: 2,3 V
- Putere de ieșire: 1000 W (SOC 50%, 10s, 25 ℃)
(Această valoare este calculată din rezistența internă.) - Putere de intrare: 2000 W (SOC 50%, 10s, 25 ℃)
(Această valoare este calculată din rezistența internă.) - Densitatea energetică volumetrică: 350 Wh/L
(307 Wh/L inclusiv zona de tab și etanșare) - Densitatea energetică pe greutate: 130 Wh/kg
- Dimensiuni: 98 x 280 x 12 mm
(102 x 310 x 12 mm inclusiv zona de tab și etanșare) - Greutate: Aprox. 860 g