Cartken: De la Livrările pe Trotuar la Roboții de Livrare în Interior
Cu o viziune inițială îngustă de a livra totul, de la burritos și cutii bento până la pizza și pad thai, pe ultima milă către clienții înfometați, Cartken și roboții săi de livrare pe trotuar au pășit pentru prima dată în lume.
Dar viziunea – datorită abordării start-up-ului față de tehnologia vehiculelor autonome – a fost întotdeauna mai largă, conform co-fondatorului și CEO-ului Cartken, Christian Bersch. Încă de la începuturi, Bersch și restul echipei fondatoare au văzut oportunitatea ca roboții să navigheze în mediul exterior al trotuarelor aglomerate și în lumea interioară a fabricilor, laboratoarelor, clădirilor industriale și chiar a aeroporturilor.
Explorând Noi Orizonturi în Industria Vehiculelor Autonome
Capacitatea unui robot de a se deplasa între interior și exterior pare suficient de simplă. Și totuși, spune Bersch, nu este. Aici, Cartken și echipa sa puternică de 30 de persoane își croiesc un loc în industria vehiculelor autonome în continuă evoluție.
Investitorii par convinși de posibilități. Cartken a strâns 22,5 milioane de dolari în total, cu 10 milioane de dolari în ultimul său tur de finanțare condus de 468 Capital, a aflat exclusiv TechCrunch. Incubate Fund, fondurile de tehnologie avansată și AI LDV Partners și Vela Partners, precum și fondurile strategice de la Magna International, Mitsubishi Electric, Shell Ventures și Volex au participat, de asemenea.
Start-up-ul, fondat în 2019 de foști ingineri Google din spatele proiectului Bookbot, operează o afacere de roboți de livrare pe trotuar pe diferite campusuri universitare, în Miami, Fairfax, Virginia și Tokyo, prin parteneriate cu Uber Eats, Grubhub și Mitsubishi Electric. Roboții Cartken realizează în medie 36.000 de livrări pe lună.
Acum, aduce roboții în interiorul campusurilor de biotehnologie, farmaceutice și auto, inclusiv într-o fabrică operată de compania germană ZF. O parte din capitalul nou strâns va fi folosit pentru extinderea afacerii sale de roboți de livrare pe trotuar, care, conform lui Bersch, este profitabilă în prezent. Marea parte a fondurilor va fi folosită pentru „deblocarea acestor noi scenarii de utilizare (interioare)”, a adăugat el.
Roboții autonomi Cartken: Soluția pentru medii indoor și outdoor
Într-un interviu recent, fondatorul și COO-ul Anjali Jindal Naik au remarcat că au fost surprinși de numărul mare de companii care au abordat startup-ul în căutarea roboților care pot opera atât în interior, cât și în exterior.
Cartken folosește ceea ce descrie drept o abordare AI-first hardware agnostic pentru autonomie. Asta înseamnă un sistem de conducere autonomă care folosește un sistem bazat pe cameră – fără lidar – care utilizează modele de inteligență artificială, antrenate pe sute de mii de imagini, pentru a detecta obiecte, precum și algoritmi de software pentru a percepe și naviga în mediu. Spre deosebire de alți roboți folosiți pentru livrări în aer liber, Cartken nu depinde de GPS, permițându-i să opereze și în interior. Și roboții sunt fabricați pentru a face față soarelui, ploii, pietonilor și terenului neuniform, toate cerințele necesare pentru a opera în medii exterioare. Sistemul de conducere autonomă poate fi de asemenea transferat către diferite forme și dimensiuni de roboți.
Tehnologia este mult mai apropiată de ce ai găsi în mașinile autonome decât de ceea ce ai avea într-un robot de fabrică tradițional, conform lui Bersch.
În practică, roboții de la fabrica ZF transportă piese pe care un tehnician uman le-ar fi transportat anterior cu bicicleta în alte părți ale imensului campus.
„Acest lucru a însemnat timp pierdut la linie,” a spus Bersch, subliniind că s-a tradus în economii imediate. În 2023, roboții Cartken care operează în laboratoare și fabrici din sectoarele de biotehnologie, farmaceutic, chimic și auto au salvat angajații de peste 10.000 de ore de transport, conform companiei.