Sistemele de asistență a șoferului și automatizarea parțială pot ajuta cu siguranță la prevenirea coliziunilor, dar nu sunt încă pregătite pentru momentul de vârf.
O recentă studie a analizat peste 37.000 de coliziuni auto și a descoperit că oamenii sunt mai puțin predispuși să se ciocnească în viraje sau în situații de lumină scăzută în comparație cu tehnologia automatizată. Și cifrele nu sunt nici pe departe apropiate.
Studiul, publicat recent de Nature Communications, a descoperit că vehiculele care folosesc sisteme automate au de cinci ori mai multe coliziuni în timpul răsăritului sau apusului de soare.
În viraje, raportul a fost de două ori mai mare în comparație cu vehiculele conduse de oameni. Aproximativ 35.000 de coliziuni implicate șoferi umani și 2.100 cu sisteme automate active stau la baza datelor.
În ceea ce privește situațiile de lumină scăzută, studiul evidențiază limitările cu camerele și senzorii și incapacitatea de a se adapta la condiții.
De exemplu, umbrele de dimineață devreme sau de seară târzie ar putea fi interpretate greșit ca obiecte. Lumina fluctuantă poate fi, de asemenea, problematică, dând peste cap algoritmii și cauzând confuzie în sistem. Pe de altă parte, obiectele în umbre ar putea să nu fie detectate deloc.
În ceea ce privește virajele, conștientizarea situațională este menționată ca un punct posibil problematic pentru sistemele automate actuale.
Senzorii și camerele ar putea să nu detecteze toate obstacolele într-o locație dinamică precum o intersecție, dar problema merge dincolo de asta. Studiul arată că sistemele actuale „văd” în general zona relativ apropiată de un vehicul. În timp ce un om ar putea vedea un banc dens de ceață la jumătate de milă distanță și ar lua măsuri de precauție, o mașină sub control autonom ar continua pur și simplu să meargă.
Există dovezi care să susțină acest lucru.
Examinând acțiunile întreprinse înainte de o coliziune, majoritatea vehiculelor sub control autonom conduceau drept și la o viteză constantă înainte ca manevrele de urgență să fie implementate. Mașinile conduse de oameni au arătat mai multe cazuri de încetinire și schimbare de benzi înainte de impact.
Studiul ia în considerare o multitudine de variabile pentru a ajunge la aceste concluzii, dar concluzia este clară.
Sistemele de asistență a șoferului așa cum sunt acum sunt doar acelea – asistențe. Automatizarea funcționează bine în linie dreaptă, dar trebuie să fie adunate și studiate mult mai multe date înainte ca conducerea adevărată de nivel 4, fără mâini/fără ochi, să poată deveni o realitate.