Avantaje și dezavantaje ale Tesla Model Y
Modelul Tesla Y este un SUV compact cu o valoare excelentă, care are atât puncte forte, cât și puncte slabe. Ca și în cazul oricărui produs Tesla, când cumperi mașina, te implici în ecosistemul unic al mărcii. Este aproape imposibil să supraestimezi beneficiile rețelei Supercharger a Tesla pentru călătoriile pe drum și integrarea perfectă cu software-ul mașinii. Vorbind despre tehnologie, va trebui să te împaci cu lipsa de butoane sau hardware în interiorul cabinei, deoarece aproape toate setările, controalele și afișajele mașinii sunt găsite pe ecranul tactil mare de 15 inci, care nu suportă Apple CarPlay sau Android Auto. Iubitorii de stil minimalist ar trebui să se bucure de lipsa de decor în Modelul Y, dar alții ar putea să-l găsească pustiu și plictisitor.
Cum se conduce Tesla Model Y
Ceea ce nu este plictisitor este modul în care se conduce Modelul Y, în special varianta Performance, care poate atinge 60 mph în doar 3,5 secunde. Este o cantitate șocantă de performanță pentru prețul său de pornire de 53.130 de dolari, și asta înainte de a scădea 7.500 de dolari pentru creditul fiscal federal pentru care se califică. Modelul Y se descurcă bine și accelerează cu multă vigoare în fiecare versiune, dar din păcate este una dintre cele mai proaste mașini din clasa sa din punct de vedere al confortului de condus și al zgomotului. Am observat tot felul de sunete ciudate din partea din spate, iar confortul de condus este aproape abisal pentru dimensiunea sa. Pe de altă parte, cifrele sale de autonomie (cuprinse între 279-320 mile în funcție de versiunea aleasă) sunt destul de competitive, iar opririle la încărcare sunt rapide datorită ratei maxime de încărcare de 250 de kilowați.
Interior și tehnologie
Interiorul Modelului Y este minimalist până la exces. Piesa centrală este un ecran tactil de 15 inci care arată mai mult ca o tabletă montată orizontal pe bord. Lipsesc băncile de butoane, comutatoarele și manetele găsite în multe dintre competitorii săi … și aproape orice altă mașină în care ai fost vreodată. Nu există niciun panou de instrumente în fața șoferului, ceea ce înseamnă că viteza și alte informații vitale sunt afișate pe ecranul tactil. Scaunele și panourile interioare sunt tapitate cu piele sintetică „vegană”, iar cumpărătorii pot alege între interior negru sau, contra cost suplimentar, un interior alb. Materialul are aspectul și senzația de piele reală, dar poate fi sufocant în zilele călduroase și, din păcate, scaunele răcite sau ventilate nu sunt oferite.
Cât de mare este Modelul Y?
Modelul Y este clasificat ca un SUV compact, chiar dacă amprenta sa nu este mult mai mare decât cea a Modelului 3, care la rândul său are aproximativ aceeași dimensiune cu un sedan Seria 3 BMW. Modelul Y este doar cu aproximativ 1 inch mai lung și cu jumătate de inch mai lat decât Modelul 3, dar diferența mare constă în înălțime. Modelul Y are o înălțime de puțin peste 7 inch.
Aceste dimensiuni mai mari se traduc printr-un câștig semnificativ de spațiu interior. Există suficient spațiu încât Tesla oferă chiar o a treia opțiune de rând, deși ar trebui să știți că veți avea noroc să încăpeți copii mici în spațiul restrâns. Haionul din spate al Modelului Y permite o capacitate de încărcare mult mai mare, în comparație cu portbagajul Modelului 3, și trebuie să luați în considerare și spațiul generos de depozitare sub podeaua portbagajului.
Modelul Y poate să acomodeze până la 30.2 picioare cubi de marfă în spatele scaunelor din al doilea rând și până la 72.1 picioare cubi cu acele scaune rabatabile. Dacă optați pentru scaunele din al treilea rând, aceste cifre scad cu 3 sau 4 picioare cubi, dar chiar și aceste specificații sunt generoase atât pentru clasa de SUV-uri compacte, cât și în comparație cu alte crossover-uri EV. Mai există și un spațiu suplimentar de 4.1 picioare cubi în frunk (portbagajul din față).
Care sunt gama și specificațiile de performanță ale Modelului Y?
Până în iunie 2024, există trei opțiuni în gama Modelului Y: Long Range RWD, Long Range AWD și Performance. Se estimează că modelul Long Range RWD oferă o autonomie de 320 mile la o încărcare completă, în timp ce AWD scade ușor la 308 mile. Rețineți că ambele cifre se aplică Modelului Y cu roți standard de 19 inch. Dacă optați pentru opțiunea de 20 inch, autonomia scade la 295 mile și 287 mile, respectiv. Între timp, Performance scade la doar 279 mile și vine cu roți de 21 inch ca echipament standard (nu există alte opțiuni disponibile).
Versiunea cea mai lentă este modelul Long Range RWD care ajunge la 60 mph în 6.5 secunde. Versiunea AWD cu dublu motor reduce acest timp la o senzație rapidă de 4.8 secunde, iar Performance este uimitor de rapid, ajungând la 60 în doar 3.5 secunde. Spre deosebire de aproape toate celelalte companii auto, Tesla nu listează cifre oficiale de ieșire pentru diferitele sale modele, nici nu listează specificații oficiale de baterie sau încărcare. Cu toate acestea, știm că rata maximă de încărcare pentru Modelul Y este de 250 kilowați, făcându-l foarte competitiv în comparație cu altele din această clasă.
Cum este să conduci Modelul Y?
Fie că este vorba despre Long Range AWD sau Performance, Modelul Y este mai rapid decât majoritatea șoferilor vor avea nevoie vreodată (încă nu am condus varianta Long Range RWD). Apăsând pedala până la podea, accelerarea este instantanee și liniștită. Condus mai conservator, Modelul Y este bine educat și perfect neted cu un mod de conducere cu un singur pedala bine ajustat. Aceste trăsături sunt emblematice pentru majoritatea vehiculelor electrice.
Cu o greutate la bord care depășește 4.400 de kilograme, Modelul Y este pe partea grea, dar, ca în cazul fiecărui vehicul electric, greutatea considerabilă a bateriei este concentrată optim în podea. Acest lucru conferă Modelului Y un centru de greutate scăzut și îmbunătățește semnificativ manevrabilitatea. Se poate spune cu adevărat că Modelul Y se conduce ca un vehicul mai mic, iar versiunea Performance este chiar mai agilă datorită unei suspensii mai joase și a unor frâne îmbunătățite.
Calitatea călătoriei este mai fermă decât ai putea să te aștepți și tinde să destabilizeze Modelul Y pe drumuri deteriorate. Suspensia sport a modelului Performance este chiar mai rigidă, cu șocuri ascuțite transmise regulat direct în cabină. Dacă confortul este o prioritate, s-ar putea să vrei să iei în considerare opțiuni de roți mai mici, deoarece roțile de 21 de inch tind să agraveze această problemă. Editorul Consumer Jeremy Korzeniewski (deținător al unui Tesla Model 3) remarcă și faptul că Modelul 3 este considerabil mai confortabil și mai rafinat decât Modelul Y.
Deoarece nu există un motor cu ardere internă, Modelul Y este în mare parte liniștit, dar acest lucru face alte zgomote mai evidente. Zgomotul de la drum este mereu prezent, iar denivelările de pe drum emit adesea zgomote grave – o închiriere recentă cu peste 40.000 de mile a fost deosebit de rea cu suspensia care crăpa și bătea constant pe drumuri proaste. Din experiența noastră, după doar câteva mii de mile, panourile interioare ale Modelului Y încep să scârțâie și să târâie cu o regularitate enervantă.
Ce alte recenzii ale Modelului Y pot citi?
Test de comparație a crossover-urilor electrice: Tesla Model Y vs. VW ID.4, Kia Niro, Hyundai Kona Electric
Am confruntat Tesla Model Y cu unele dintre concurenții săi din 2024 în intervalul de preț de 45.000 de dolari.
Prima conducere cu Tesla Model Y Unic în felul său
Înapoi în iulie 2020, am avut prima noastră experiență de condus cu Modelul Y și am constatat că depășește cu ușurință numărul limitat de oferte EV de la producătorii de lux (în special Jaguar și Audi). Lucrurile s-au schimbat de atunci, inclusiv specificațiile Modelului Y.
Care este prețul Modelului Y?
Prin natura sa de a fi un Tesla, Modelul Y este diferit de aproape orice altă mașină în ceea ce privește experiența de achiziție și livrare. În locul procesului tradițional de achiziție în care treci pe la un dealer pentru a cumpăra un vehicul și a pleca, trebuie să-ți comanzi Tesla online sau din unul dintre magazinele sale. Pe site-ul web, Tesla afișează, de asemenea, prețurile cu „economii potențiale” scăzute din prețul real de achiziție. Aceste deduceri includ probabil credite fiscale, alte stimulente locale și economii potențiale la combustibil, așa că asigură-te că te uiți la numerele reale atunci când calculezi dacă îți poți permite sau nu unul.
Până în iunie 2024, Modelul Y Long Range RWD „de bază” este listat la 46.630 de dolari pentru achiziție, inclusiv taxele de destinație de 1.390 de dolari și taxa de comandă de 250 de dolari. Luând în considerare creditul fiscal de 7.500 de dolari la punctul de achiziție, prețul se reduce la doar 39.130 de dolari. Fiecare opțiune de vopsire, cu excepția Stealth Grey, costă în plus, cu Ultra Red fiind cea mai scumpă la 2.000 de dolari. Roțile mai elegante (dar care reduc autonomia) de 20 de inch sunt un adaos de 2.000 de dolari, iar interiorul alb și negru în două culori este un extra de 1.000 de dolari. Dacă vrei opțiunea de a treia rând de scaune, va trebui să treci la Long-Range AWD și să plătești extra 2.000 de dolari pe care Tesla îi percepe pentru acele scaune.
Nu recomandăm să plătești în avans, dar pachetul „Full-Self Driving” al Tesla costă 8.000 de dolari – dacă vrei să-l încerci, am sugera să te abonezi pentru o lună mai întâi pentru a vedea dacă este ceva ce îți dorești. Vom descrie mai jos de ce.
Prețurile pentru toate cele trei versiuni ale Modelului Y sunt listate mai jos.
Model Y